Iedereen is creatief op LinkedIn
Nederlanders, Duitsers en Amerikanen vinden zichzelf, afgaande op hun Linkedinprofiel, hartstikke creatief. Italianen presenteren zich bij voorkeur als ‘probleemoplossend’.
Dat blijkt uit de jaarlijkse lijst ‘buzzwords’ die Linkedin samenstelt op basis van profielen op de sociale netwerksite. Creativiteit is kennelijk een eigenschap die in de Angelsaksische wereld, in Nederland en in Duitsland hoog staat aangeschreven. Het is in ieder geval een eigenschap waarmee miljoenen gebruikers op Linkedin de aandacht hopen te trekken.
Verschillen
Niet overal ter wereld wordt creativiteit zo hoog ingeschat. Indiërs noemen zich het vaakst ‘effectief’, Fransen ‘dynamisch’ en Italianen vinden ‘probleemoplossend’ de belangrijkste eigenschap van zichzelf.
De Brazilianen proberen zichzelf neer te zetten als ‘multinational’. Waarschijnlijk bedoelen ze niet dat ze in hun eentje een groot bedrijf zijn, maar dat ze internationaal georiënteerd zijn. In Singapore is het buzzword ‘track record': ervaring is daar kennelijk dé eigenschap om hoger op te komen.
Mode
Sommige termen raken snel uit de mode, zo concludeert Linkedin. Zo stond ‘entrepeneurial’ (ondernemend) vorig jaar nog in de top tien in de VS, maar valt het daar nu buiten.
Linkedin heeft naar eigen zeggen zo’n 120 miljoen geregistreerde gebruikers. Het sociale netwerk richt zich, in tegenstelling tot Facebook, exclusief op de werkende mens. Het sociale netwerk is erg populair onder wervingsbureaus, omdat de meeste gebruikers een beknopt cv op hun profielpagina hebben staan.
Bron: z24
Category : Nieuws